اولین گوشی اندرویدی

سال قبل در روز دوم مهرماه ۱۳۸۷ برابر با ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۸، اولین موبایل اندرویدی جهان معرفی شد. در آن مقطع زمانی هیچکس تصور نمی کرد بعد از گذشت بیش از یک دهه، سیستم عامل اندروید به چنین پیشرفتی دست پیدا کند.

گوشی T-Mobile G1 که با نام HTC Dream نیز شناخته می‌شود، اولین گوشی اندرویدی جهان است که البته مشخصات آن برای سال ۲۰۰۸ قابل قبول بوده ولی امروز کاربران تقاضای دیگری دارند. تی- موبایل G1 با پردازنده MSM7201A کوالکام که تنها دارای یک هسته اصلی ARM11 با فرکانس ۵۲۸ مگاهرتز است، به همراه پردازنده گرافیکی آدرنو ۱۳۰ رونمایی شد.

همچنین بخوانید: گوشی هواوی وای 7 پرایم

اولین گوشی اندرویدی جهان از نمایشگر ۳.۲ اینچی TFT با وضوح ۳۲۰ در ۴۸۰، رم ۱۹۲ مگابایتی و تنها ۲۵۶ مگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد که البته فضای ذخیره‌سازی آن با کارت microSD قابل افزایش بود. از جمله مشخصات دیگر این گوشی می‌توان به قابلیت اتصال به شبکه ۳G و بلوتوث ۲.۰، پشتیبانی از Wi-FI، یک درگاه شارژ USB مینی و کیبورد QWERTY اشاره کرد. موبایل HTC با ضخامت ۱۷.۱ میلی متر و وزنی برابر با ۱۵۸ گرم در دسترس کاربران قرار گرفت.

علاوه بر این، گوشی HTC Dream به همراه سیستم عامل اندروید ۱.۰ روانه بازار شده بود. نسخه‌های اولیه اندروید بسیار ساده بود و مشکلات و ویژگی‌هایی زیادی داشت، اما توسعه آن در ادامه منجر به محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌ها گوشی جهان شد.

از طرفی دیگر اولین گوشی آیفون سال ۲۰۰۷ معرفی شده بود و در مقایسه این دو دستگاه باید گفت اندروید در آن زمان دارای صفحه اصلی قابل تنظیم، چندین ویجت، صفحه مربوط به اعلانات و قابلیت کپی پیست بود. علاوه بر این، برخلاف iOS که در آن زمان به عنوان iPhone OS شناخته می‌شد، اندروید کاملا منبع باز بود. اندروید از زمان عرضه، سیستم عامل اختصاصی اپل را تحت فشار قرار داده بود و استیو جابز پیش از فوت خود وعده داده بود که اندروید را از بین ببرد.

سیستم عامل اندروید در چند سال گذشته توسط چند بهترین برنامه نویس اندروید ایران تغییرات زیادی کرده است و سالانه نسخه‌های جدیدی از آن در دسترس کاربران قرار می‌گیرد که به بلوغ این سیستم عامل کمک زیادی کرده است. با این وجود اکنون از زمان عرضه اولین گوشی اندرویدی جهان ۱۳ سال می‌گذرد و سیستم عامل محبوب گوگل بیش از یک دهه عمر کرده است.

اکنون پس از گذشت ۱۳ سال، بسیاری از کاربران منتظر نسخه نهایی اندروید ۱۲ هستند. از طرفی دیگر نقش گوشی‌های موبایل در زندگی افراد در مقایسه با سال ۲۰۰۸ بسیار پر رنگ‌تر شده و اندروید برای سازگاری با زندگی امروزی تغییرات بسیار زیادی پیدا کرده است.